De Develop-zone in Lab 21.0

De Develop-zone in Lab 21.0

Lab 21.0 heeft, net als het Future Classroom Lab in Brussel, waarop het geïnspireerd is, een zone voor informeel leren, de Develop-zone. Eerder deze maand verscheen op de website van Klasse een kort interview met professor Simon Beausaert, die onderwijskunde doceert aan de Université Catholique Louvain-la-Neuve en de Universiteit van Maastricht, over de voordelen van wat hij ‘sociaal leren’ noemt.

Professor Beausaert pleit in geen geval voor het afschaffen van formele leermomenten, maar wijst er wel op dat “uit het onderzoek [dat hij deed bij meer dan 1 000 werknemers] blijkt dat het effect van sociaal leren 3 keer zo groot is als dat van het formeel leren, zoals op pedagogische studiedagen, trainingen of seminaries”.

Via sociaal of informeel leren benut je elkaar sterktes veel beter. Daarom doet Beausaert in samenwerking met Odisee Hogeschool Aalst momenteel onderzoek naar het nut van een Talentenkaart op school.

Tot slot: Bart Verswijvel, pedagogisch adviseur van het Future Classroom Lab, schreef in 2014 in het FCL-magazine Designing the Future Classroom iets gelijkaardigs over niet-formele professionele ontwikkeling (of Continuous Professional Development):

More effective Continuous Professional Development (CPD) also needs to have a social element; it needs to connect people and it should focus on a longterm change. (…) These schools formally support and develop bottom-up initiatives, peer-teaching opportunities, and ‘innovation teams’, which take care of introducing new tools and ideas to colleagues. (…) It is equally important to realise that teacher development very often takes place in informal networks.