GeopolitiekHou je van spelletjes als Gouden 11 en Megabike, maar volg je ook het wereldnieuws op de voet? En ben je ook nog steeds op zoek naar de manier om je leerlingen ervan te overtuigen dat het journaal hoegenaamd géén saai programma is? Dan moet je misschien eens Fantasy Geopolitics uitproberen.

Fantasy Geopolitics is een spel dat werd bedacht door een leerkracht, Eric Nelson, die zijn leerlingen meer wilde betrekken bij zijn lessen en bij de actualiteit. In een artikel op Mashable kun je zijn verhaal lezen.

Het spel begint met een draft, waarbij de (groepjes) leerlingen om de beurt een land kiezen waarvan ze denken dat het de volgende dagen of weken geregeld in het nieuws zal komen. Elke dag krijgen de leerlingen dan punten voor het aandeel van hun landen in het wereldnieuws. Concreet gaat het onder meer over het aantal vermeldingen in The New York Times. De tussenstand kan online worden gevolgd, en leerlingen kunnen tijdens het spel ook landen ruilen met hun tegenspelers. Leerkrachten kunnen kiezen hoelang ze het spel laten duren, maar we kunnen ons voorstellen dat Fantasy Geopolitics een half of volledig schooljaar loopt als (neven)project in de geschiedenisles.

De grote kracht van dit spel is natuurlijk dat de leerlingen plots heel geïnteresseerd raken in het nieuws. Ze leren ongelofelijk veel bij, vaak zonder dat ze dat zelf beseffen.

“Whatever they wanted to do to control their own learning experience, I did it. Now, they playfully trash talk about their countries and become fans of those countries, which spurs them to want to learn more. It’s almost like they are trash talking each other into learning more.”

Het enige minpunt van Fantasy Geopolitics is dat het slechts gratis is voor vijf spelers. Met andere woorden: een leerkracht kan het spel slechts spelen met één klas, en moet die klas bovendien verdelen in groepjes.

https://www.youtube.com/watch?v=czpnSDFFDWo

(Foto: “The New York Times Building” door Scott Beale / Laughing Squid (licentie: CC BY-NC-ND 2.0))