Foto: TechCrunch

Foto: TechCrunch

Gisteren hadden we het over twee hackathons waaraan School 21.0 binnenkort zal deelnemen. In een artikel op Edutopia heeft wetenschapsleerkracht en organisator van jeugdhackathons Brandon Zoras het over de meerwaarde die hackathons kunnen betekenen voor het onderwijs. Hij noemt ze zelfs “the ultimate classroom”.

Zoras vat de kern van zijn betoog samen in de eerste alinea van zijn tekst:

Students are coming out of school expected to solve 21st-century problems and enter into occupations that haven’t even been imagined yet. Schooling is not designed in this manner, so we wanted to give students an opportunity to solve problems in authentic contexts, using 21st-century skills and collaboration techniques. We wanted to break down walls between classrooms and have students use interdisciplinary skills to solve problems with teams of their peers, with mentors, and with industry professionals.

Probleemoplossend denken, authentieke opdrachten, samenwerken, vakoverschrijdende projecten, contact met de bedrijfswereld… een hackathon biedt het allemaal.

Zoras breekt dus duidelijk een lans voor multidisciplinariteit: gemengde, gebalanceerde teams zijn vaak het meest succesvol. Maar in het onderwijs worden vakken nog te veel van elkaar gescheiden, ook fysiek.

The problem, though, is that most high schools compartmentalize their subjects physically by walls and floors — and also by types of students. As educators, we seem to encourage the mindset that what students learn in chemistry class stays there and isn’t brought into art or business class, and vice versa.

Op het einde van zijn artikel maakt Zoras nog een heel interessante bedenking: leerkrachten beschermen hun leerlingen te vaak voor mislukking. In een hackathon zijn mislukkingen schering en inslag, maar door de specifieke aard van de opdracht zorgen die mislukkingen net voor heel wat leerkansen.

A huge learning factor is failure. Often, school protects students from failure (…). The hackathon, though, enables a support system where, once an obstacle or failure throws a wrench in students’ plans, they work as a team to get around it.

Misschien nog interessanter dan het artikel op Edutopia is het Youth Hackathon Playbook waarnaar het linkt. Dat is een heel uitgebreide handleiding wie zelf een jeugdhackathon op poten wil zetten. Misschien dat we dit Playbook ooit kunnen gebruiken bij de organisatie van een eigen School 21.0-hackathon?

(Foto: “TechCrunch Disrupt 2013 Hackathon” door TechCrunch (licentie: CC BY 2.0))