Foto: Kai T. Dragland / NTNU

Foto: Kai T. Dragland / NTNU

We hadden het eerder al over Kahoot! (namelijk hier en hier), dus was het hoog tijd dat de quiztool ook eens op Tool Tuesday aan bod kwam. Net als Socrative is Kahoot! een ‘student response tool’, en net als Socrative kun je de toepassing gebruiken om een (inleidende) discussievraag de klas in te sturen, of om je leerlingen een volledige enquête of test te laten invullen.

Vooral echter als je een quiz wilt organiseren, is Kahoot! een superhandig hulpmiddel. Vragen invoeren is vrij eenvoudig, en je kunt ook in enkele klikken een afbeelding of (fragment van een) YouTube-video toevoegen. Om de quiz te spelen, hebben de leerlingen geen app of login nodig, enkel een apparaat (pc, laptop, tablet, smartphone…) dat met het internet verbonden is. Ze surfen naar kahoot.it, voeren de cijfercode in die op het scherm vooraan in de klas verschijnt en kiezen een naam. Ongepaste namen kun je als leerkracht weren door ze eenvoudigweg te schrappen. Dat laatste kan trouwens op elk moment tijdens de quiz.

Voor elk correct antwoord krijgen de leerlingen punten – snelle antwoorden worden extra beloond, zodat de kans op een ex aequo vrij klein is – en na elke vraag wordt de top vijf getoond, wat heel motiverend werkt. De interface is bovendien heel kleurrijk én je kunt tijdens het beantwoorden van de vragen een spannend muziekje laten afspelen op de achtergrond. Dit alles zorgt ervoor dat een Kahoot!-sessie bijna altijd een succes is.

De video hieronder toont je in zes minuten hoe je snel een Kahoot!-quiz opzet.

(Foto: “Kahoot! event″ door Kai T. Dragland / NTNU (licentie: CC BY-NC 2.0))