Afbeelding: Steve Heath

Afbeelding: Steve Heath

Op de ISTE-website vonden we 5 ways to leave your comfort zone. Josh Stumpenhorst, leerkracht Engels en geschiedenis en auteur van The New Teacher Revolution, sprak op de ISTE-conferentie in 2015 onder meer over comfortzones, en waarom we die van ons als leerkracht moeten durven verlaten om fantastische dingen te beleven.

In het ISTE-artikel staat onder meer een YouTube-filmpje waarin Stumpenhorst de metafoor van de doos gebruikt. Dozen zijn alle regeltjes en andere beperkingen die je kunnen demotiveren, maar die je ook zou kunnen gebruiken om iets nieuws en origineels mee te maken. “As a parent myself, I don’t want my son’s teachers to be complaining. I want them to be coming up with ideas.” We delen de video onderaan dit bericht.

In het artikel staan, zoals de titel aangeeft, ook vijf concrete tips om uit je comfortzone te stappen. We lichten er een aantal uit:

  1. Gooi de heliumballonnen weg. Communiceren (met wie dan ook) was nog nooit zo makkelijk, dus laat je leerlingen daar gebruik van maken. Ga niet zitten wachten tot iemand een antwoord stuurt op de boodschap aan je ballon.
  2. Resultaten horen niet enkel op de koelkast thuis. Laat de leerlingen de resultaten van hun projectwerk delen met de wereld. Zo zijn ze gemotiveerder én creëren ze ook een mooi online portfolio voor later.

(Afbeelding: “comfort zone part two” door Steve Heath (licentie: CC BY-NC-ND 2.0))