het-beste-van-2016Post één van het nieuwe jaar, en dus wensen we je een spetterend 2017! We willen je echter ook nog even bedanken voor je bezoekjes aan deze website tijdens het voorbije jaar. 4 075 verschillende mensen vonden vorig jaar hun weg naar school21.be. Hieronder presenteren we, net zoals we dat vorig jaar deden, de lijst met de tien meest gelezen berichten in 2016.

Tien: Tablet-MOOC

Een recente post, over een MOOC rond ‘gepersonaliseerd leren met tablets’ van Hogeschool PXL, die vandaag start.

Negen: Opening (3)

Het eerste van twee berichten in deze top tien over de officiële opening van Lab 21.0, op 18 maart door minister van Onderwijs Hilde Crevits.

Acht: Gewonnen!

Het meest gelezen bericht van 2015 staat ook in 2016 nog in de top tien. Het gaat over de overwinning van drie leerlingen (én hun leerkracht) in Hack for Health.

Zeven: Kleine aanpassingen

De bespreking van een artikel over vijf eigenschappen van klaslokalen van de 21ste eeuw, met bijbehorende tips voor kleine aanpassingen die leerkrachten meteen kunnen doorvoeren.

Zes: Opening (1)

Het bericht dat we postten net voor de opening van Lab 21.0, met links naar de drie televisiereportages die die dag gedraaid werden.

Vijf: Niet sms’en

Een bericht over het spelletje Gauging Your Distraction, waarbij je je wagen op de juiste rijstrook moet houden terwijl je sms’jes aan het versturen bent. Perfect voor een les verkeersopvoeding!

Vier: Dromen van scholen #3: Classroom 21C

Een post uit onze reeks waarin we dromen van scholen die ons doen dromen. Classroom 21C is, net als Lab 21.0, een ruimte waar de leerling centraal staat, met flexibel meubilair en vooral veel mogelijkheden om (digitaal) samen te werken aan projecten.

Drie: Jarig

Onze verjaardagspost, waarin we onder meer berichtten over het bezoek van een delegatie van radiozender MNM aan onze future classroom.

Twee: Tool Tuesday #23: Storyboard That

Twee Tuesday tools in de top twee. Met Storyboard That kun je zelf vrij eenvoudig mooie storyboards maken, of korte stripverhaaltjes.

Eén: Tool Tuesday #21: RefME

Het topbericht van 2016 – dat eigenlijk nog gepubliceerd werd in 2015 – ging over RefME, een tool die je helpt bij het vermelden van bronnen bij papers en eindwerken. De eerste plaats is wellicht mede te danken aan het feit dat de tool (samen met ons bericht erover) gebruikt werd tijdens de lessen Nederlands op onze school, RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen.