Foto: West Chester University

Foto: West Chester University

Op de blog van online huiswerkhulpwebsite assignmenthelp.net verscheen in januari een lijst van 5 Emerging EdTech Trends you Must Know in 2016. Naast onder andere ‘programmeren in de klas’ (waarover na de zomervakantie véél meer) viel ons oog ook op de eerste trend in de lijst: Internet of Things: Connected Classrooms.

Volgens de auteur zou onderwijsinnovatie in 2016 vooral gaan over het ‘verbinden’ van leerlingen en klaslokalen met het Internet of Things, waarbij (alledaagse) voorwerpen, uitgerust met software en sensoren, met elkaar en met het internet verbonden zijn. Hij beschrijft de verwachte (re)volutie als volgt:

A connected classroom will allow learners as well as teachers to store and share cloud based information while taping into artificial-intelligence-enhanced data analytics.

Hoewel dat laatste nogal vaag en vergezocht lijkt (wat moeten we ons precies voorstellen bij data-analyse op basis van artificiële intelligentie, en komt dat echt in 2016 al naar onze scholen?), worden in het tweede deel van het artikel toch enkele voorbeelden gegeven die wat minder sciencefictionachtig klinken. Zo blijkt het bijvoorbeeld te gaan om het met elkaar verbinden van alle toestellen en schermen binnen een klaslokaal (zoals met Barco’s Collaborative Learning Platform in ons Lab 21.0), en over het identificeren van leerlingen met behulp van wearables, zodat ze automatisch de juiste documenten doorgestuurd krijgen, los van waar ze zich bevinden. Dit alles zou moeten leiden tot een efficiënter tijdsgebruik:

Connected devices help to save precious money, time, efforts and resources being spent on managerial activities by automatically sending the data to the right place at the right places (…).

Ten slotte wordt er dus ook nagedacht over artificiële intelligentie, in de vorm van elektronische toetsen met geautomatiseerde feedback en programma’s die via voorspellende analyse op maat gemaakte remediëringsoefeningen voorstellen. Als de computer het grootste deel van het analyse- en zoekwerk voor zijn rekening neemt, blijft er voor de leerkracht meer tijd over voor het allerbelangrijkste, namelijk de persoonlijke begeleiding van de leerlingen.

(Foto: “Classroom of the Future – Technology” door West Chester University (licentie: CC BY-NC-ND 2.0))