GSCSNJ

Foto: GSCSNJ

Het gebeurt steeds vaker dat leerlingen op school een opdracht krijgen die technologische kennis vereist die de gemiddelde ouder niet heeft. En dat kan soms voor frustratie zorgen, omdat ouders niet kunnen helpen bij problemen of in het algemeen minder betrokken kunnen blijven bij het schoolwerk van hun kinderen. Resultaat: een groeiende school-thuiskloof.

In een gesponsord artikel op EdSurge verwijst Lindsey Joyce van Istation (een e-learningprogramma voor talen en wiskunde) naar een onderzoek dat het bovenstaande staaft met cijfers:

(…) 20% of parents think their children know more about technology than they do. That percentage increases as children grow older; 44% of parents with kids age 14-17 report feeling less knowledgeable about technology and online activities than their offspring.

Een en ander is het gevolg van het succes van the flipped classroom, zegt Joyce. Onderzoek wijst uit dat deze aanpak tot positieve resultaten leidt, maar het brengt wel sneller nieuwe, complexere technologieën in huis. Daarom is een goede school-thuisverbinding op het vlak van technologie belangrijk – zo kan iederéén profiteren van vernieuwende methodes.

De auteur noemt de Tech Know Saturday op een school in Dallas, Texas als een inspirerend voorbeeld. Leerlingen én leerkrachten gaven er sessies rond technologie, en dat had een heel positief effect op de school-ouderrelatie.

“We used this as an avenue to train and model for our parents how we are using technology and how they could use that technology at home,” he [de directeur van de school] adds. “It has really opened up the door of communication and partnership.”

Joyce geeft tot slot nog een aantal tips voor wie ook een dergelijk evenement wil organiseren:

  1. Zorg voor kinderopvang (zodat ouders zich kunnen concentreren op de sessies).
  2. Laat leerlingen meewerken.
  3. Geef de ouders de tijd om de vaardigheden die ze leren in te oefenen.
  4. Zorg voor hand-outs.

(Foto: “Woman and young girl in kitchen with laptop and paperwork smiling” door GSCSNJ (licentie: CC BY-NC 2.0))