Open

Afbeelding: www.celtic-project.org

In een opiniestuk op de EdSurge-website breekt Stephen Laster, Chief Digital Officer bij McGraw-Hill Education (een educatieve uitgeverij die nu ook software en services levert), een lans voor onderwijstechnologische toespassingen die open zijn, en dus veel makkelijker met elkaar geïntegreerd kunnen worden dan vandaag het geval is. The future of education isn’t free. It’s open.

Laster begint zijn tekst met een verwijzing naar de bijna onbegrensde mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden voor het onderwijs en het leren. Maar…

The bad news, the thing that frustrates so many students, parents and teachers, is that many of these technologies simply do not work well together.

Toepassingen die niet goed samenwerken met het leerplatform dat de school gebruikt of met het netwerk van de school, zorgen er soms voor dat leerkrachten afhaken. Ze willen de tools gewoon gebruiken, zonder zich veel zorgen te moeten maken over hoe ze werken (en of ze wel zullen werken).

De oplossing: open standaarden voor onderwijstechnologie en voor digitale inhoud. Met ‘open’ bedoelt Laster echter niet ‘gratis’:

Regardless of whether a product is free or paid, what’s essential is that it works well within a larger ecosystem designed by educators to promote student success.

Een leerkracht moet de vrijheid hebben om zelf (technologische) hulpmiddelen uit te kiezen en te combineren, volgens zijn persoonlijke noden en die van zijn klas, net zoals hij andere werkvormen gebruikt. Het kijken naar het resultaat van zo’n lesvoorbereiding vergelijkt Laster met het luisteren naar een symfonisch orkest. Als de tools echter niet op elkaar afgestemd zijn, dan krijgen we eerder een kakofonie. Vandaar dat de volgende (de échte?) grote sprong voorwaarts in openheid ligt.

This is not just an imperative for companies—the entire ecosystem needs to adopt these standards too. School districts building their own content, well-meaning philanthropists who are funding developments, policymakers and the Department of Education all need to endorse and insist on these standards. It will create a better world for us all.

Of hoe we over een paar jaar alles vanuit Smartschool zullen kunnen doen…

(Afbeelding: “Benefits of IMS Learning Tools InteroperabilityTM (LTITM)” door www.celtic-project.org (licentie: CC BY-NC-SA 4.0))