Lab on Tour - GentAf en toe trekken we met School 21.0 de wijde wereld in. Voor een leerbezoek aan een andere school of een bedrijf. Of om een interessante nascholing te volgen. Of om zelf een workshop te geven. Onze reisverslagen vind je in de rubriek Lab on Tour.

Van 22 tot 24 september vond in het Gentse ICC de hackathon Hack for Health plaats, rond het thema ouderenzorg. Multidisciplinaire teams (zorgspecialisten, programmeurs, businessmensen…) moesten ICT-oplossingen ontwikkelen die het dagelijkse leven van ouderen moeten verbeteren. Op uitnodiging van Microsoft Innovation Center Vlaanderen vaardigde School 21.0 een uitgebreide delegatie af, die bestond uit studenten geriatrie van RHIZO School voor verpleegkunde en zesdejaars met een sterk wiskundig profiel van RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen, aangevuld met enkele docenten/leerkrachten.

Het verslag van de eerste (brainstorm)dag kun je hier lezen. Ondertussen las je misschien ook al dat ons School 21-team vriend en vijand verraste door op de laaste dag de hackathon te winnen! Nu we eindelijk een beetje kunnen bevatten wat er precies is gebeurd, kun je hieronder ons verslag van het tweede deel van Hack for Health lezen, de eigenlijke hackathon.


Op woensdagochtend werden de uitdagingen gepitcht die de dag voordien op de brainstorm bedacht werden, en ons volledige team – Maurits Descamps, Nathalie Saikali, Benjamin Vermunicht en fysicaleerkracht Joos Van Cauwenberghe – belandde uiteindelijk in hetzelfde groepje: JO, het onlineplatform dat jong en oud moest gaan verbinden.

De pitch voorbereiden

De pitch voorbereiden

We waren er zelf bij op de laatste dag van de hackathon, en wat we vooral gezien hebben, is dat het klopt wat er in artikels als dit geschreven wordt. Zo’n hackathon is écht the ultimate classroom. Onze leerlingen moesten door intensief samen te werken een oplossing bedenken voor een authentiek probleem. Hun leerkracht was hun belangrijkste coach, maar daarnaast waren er ook heel wat experts uit verschillende sectoren aanwezig, die hen allemaal vanuit hun eigen ervaring advies gaven. Leergierig zoals alleen 17-jarige groentjes (letterlijk!) kunnen zijn, namen ze de raad die ze kregen allemaal ter harte.

Ze leerden beter programmeren en beter presenteren, ze oefenden hun Engels en schaafden hun economische kennis bij, ze gingen user-centric denken, ze overwonnen verschillende tegenslagen, schurkten vervaarlijk dicht tegen de deadline aan, vergaten dat ze zenuwachtig waren en imponeerden met een sterke pitch de jury van professionelen uit de zorgsector en durfkapitalisten.

In een eerder bericht citeerden we al eens uitvoerig uit het hierboven vermelde artikel, maar één quote willen we toch nog eens opnieuw delen:

A huge learning factor is failure. Often, school protects students from failure (…). The hackathon, though, enables a support system where, once an obstacle or failure throws a wrench in students’ plans, they work as a team to get around it.

Het uur van de waarheid

Het uur van de waarheid

Mislukkingen die voor leerkansen zorgen… Op woensdagavond werd het voor onze leerlingen duidelijk dat hun idee niet goed zat. Halverwege de hackathon moesten ze herbeginnen, en dat deden ze met verve. YO Tickets was geen ‘app voor eenzame mensen’ meer, maar werd een sociaal platform dat mensen van alle leeftijden moet samenbrengen op culturele evenementen. Je hoort er ongetwijfeld nog meer over de komende weken.

De leerlingen van het School 21.0-team hadden de hackathon al gewonnen, vonden wij, door wat ze allemaal meegemaakt en geleerd hebben op drie dagen tijd. De echte overwinning, met de bijbehorende overhandiging van de hoofdprijs door Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en een hele resem interviews, vormde de kers op een sowieso heel smakelijke taart.

Dé grote uitdaging die nu voor ons ligt, is uit te zoeken hoe we deze leerervaring aan alle leerlingen kunnen aanbieden. Een driedaagse (jongeren)hackathon als vast onderdeel van het curriculum? Wie weet…

(Afbeelding: gebaseerd op “Belgium stub.svg″ door PaD (licentie: CC BY-SA 3.0))


Op dinsdag 29 september om 16.00 uur blikken alle RHIZO-deelnemers aan Hack for Health terug op hun hackathonavontuur tijdens een bijeenkomst op het Lyceum OLV Vlaanderen (Beverlaai 75, 8500 Kortrijk). Uiteraard zullen de leerlingen van YO Tickets hun winnende toepassing voorstellen en hun toekomstplannen voor het project toelichten, en zijn ze bereid om vragen te beantwoorden. Je bent van harte welkom.