VR in de praktijkOver virtual reality hadden we het op deze website al vaker. In april vonden we bij EdSurge een leuk artikel dat een aantal voorbeelden toont van het gebruik van VR in de (les)praktijk: Teachers Explain Why VR is More Than Just a Buzzword.

De tekst vermeldt zowel voorbeelden waarbij de leerlingen kijken naar en interageren met de aangeboden content als voorbeelden waarbij ze zelf VR-materiaal aanmaken. Die eerste gebruiksgevallen – VR- of 360-gradenfilms – leiden tot een grotere betrokkenheid en motivatie (tegenover het eerder ‘passieve’ kijken naar een gewone documentaire):

Caccavo notices VR films like these help students learn with all of their senses. “Instead of just seeing images, they are noticing sounds and human interactions beyond a flat screen.”

Zelf VR-content aanmaken, kunnen leerlingen met de toepassing CoSpaces.io. Ze creëren, bijvoorbeeld, een museumgalerij met afbeeldingen, video en tekst, die hun medeleerlingen en de leerkracht dan kunnen ‘bezoeken’.

Enkele tools die vermeld worden in het artikel, bespreken we de komende weken nog op school21.be.