Spieken en technologieVorige maand hadden we het over rekentoestellen in de klas, en onder meer ook over het al dan niet toelaten van het gebruik van een smartphone bij wiskundetoetsen. Een belangrijke reden waarom leerkrachten dat laatste niet doen, is spiekpreventie.

Net als de technologie evolueerden ook de spiektechnieken de laatste jaren razendsnel. In een artikel van The Tech Edvocate worden er een aantal opgesomd die één of twee decennia geleden niet bestonden:

Spieken en technologie 2

Het artikel vermeldt een onderzoek over spieken, waarin werd vastgesteld dat veel schoolreglementen nog niet up-to-date zijn wat spieken-met-technologie betreft. Leerlingen zien sommige van deze spiekmethodes dan ook niet echt als valsspelen. Volgens de auteurs van de tekst moeten scholen en leerkrachten veel waakzamer zijn.

Schools must develop anti-cheating policies that include technology and those policies must be updated consistently. Teachers must stay vigilant when it comes to what their students are doing in classrooms and how technology could be playing a negative role in the learning process.

Anderzijds moeten we als leerkrachten misschien ook onze manier van evalueren aanpassen. In 2015 deelden we op deze website nog een aantal ‘inhoudelijke’ antispiektips.