School 21.0

Discovering bits of teaching technology

Lab on Tour #4: Gent (1)

Lab on Tour - GentAf en toe trekken we met School 21.0 de wijde wereld in. Voor een leerbezoek aan een andere school of een bedrijf. Of om een interessante nascholing te volgen. Of om zelf een workshop te geven. Onze reisverslagen vind je in de rubriek Lab on Tour.

Van 22 tot 24 september vindt in het Gentse ICC de hackathon Hack for Health plaats, rond het thema ouderenzorg. Multidisciplinaire teams (zorgspecialisten, programmeurs, businessmensen…) zullen ICT-oplossingen ontwikkelen die het dagelijkse leven van ouderen moeten verbeteren. Op uitnodiging van Microsoft Innovation Center Vlaanderen vaardigt School 21.0 een uitgebreide delegatie af, die bestaat uit studenten geriatrie van RHIZO School voor verpleegkunde en zesdejaars met een sterk wiskundig profiel van RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen, aangevuld met enkele docenten/leerkrachten.

Op onze eigen Facebookpagina en die van het Lyceum kun je enkele korte momentopnames van de eerste dag vinden, maar van Joos Van Cauwenberghe, leerkracht fysica aan het Lyceum, zorgSTEM-medewerker bij RHIZO, lid van het School 21.0-team én actief deelnemer aan Hack for Health, kregen we ook een uitgebreid ervaringsverslag doorgestuurd. We delen het graag hieronder…


‘Wat doen wij hier eigenlijk?’ vroeg een weliswaar nieuwsgierige Benjamin zich af bij het binnenwandelen van het ICC in Gent. Het was merkbaar dat een professionele setting als deze toch wel wat drempelvrees bij onze laatstejaars veroorzaakte. Maar een goed ontbijt stilde onze honger en de stress verdween toen onze leerlingen vrijwel onmiddellijk werden aangesproken door de andere deelnemers. We werden in groepjes verdeeld en de leerlingen en studenten raakten verzeild in verschillende teams (vaarwel bekende gezichten!).

Doel van de dag was met je team tot een consensus te komen over de volgende twee zaken:

  • Definieer een probleem dat zich situeert binnen de zorgsector.
  • Probeer een oplossing te bedenken en te schetsen voor dat probleem.

Elk  team kreeg een uur tijd om probleemstellingen te verzamelen (kwantiteit boven kwaliteit telde hier) en te bundelen. Een probleemstelling kon gaan van een big idea (hoe kunnen we de IT-gap in de zorgsector sluiten? hoe kunnen we betere financieringsmodellen opzetten voor start-ups?) tot zeer concrete en praktische probleemstellingen (hoe kunnen we de eetlust bij ouderen verhogen? hoe kunnen we decubitusproblemen beter monitoren?).

En wat blijkt… het enige wat de deelnemers daarvoor nodig hebben is een brede blik en een empathische houding. Je hoeft dus geen dertig jaar ervaring te hebben om aan een hackathon deel te nemen, en in elk team werd de inbreng van de RHIZO-leerlingen en -studenten zeker geapprecieerd.  De stage-ervaring van de studenten geriatrie vormde een pluspunt.

De presentatie van Sharon (foto: Microsoft Innovation Center Vlaanderen)

De presentatie van Sharon (foto: Microsoft Innovation Center Vlaanderen)

Nathalie nam zelf het voortouw binnen haar team en stelde de probleemstellingen van haar groepje voor in het Engels aan de voltallige groep van professionals. En ook Sharon – studente verpleegkunde – nam het woord.

Na het definiëren van de probleemstelling kwam die andere vraag… hoe gaan we dit oplossen? Aan de hand van teamgesprekken en wild brainstormen werden de krijtlijnen geschetst voor mogelijke oplossingen. Het merendeel van die oplossingen was als het ware automatisch gekoppeld aan IT. We kunnen er niet omheen… IT zit altijd en onoverkomelijk verweven in elke efficiënte en haalbare technologische oplossing.

Na de lunch werd het brainstormgedeelte afgesloten en moesten beslissingen genomen worden. Welke concrete case halen we uit de ideeënwolk om effectief te gaan uitwerken? Voor het team van Nathalie en Maurits werd dat: een oplossing vinden om jonge en oudere mensen met elkaar te verbinden. Het team van Benjamin en mezelf koos als uitdaging: een oplossing vinden om een efficiëntere zorgverlening te bieden aan patiënten met open wonden.

De elevator pitch van Maurits

De elevator pitch van Maurits

Na het kiezen van de probleemstelling moest de oplossing verder uitgediept worden. Er moest een canvas van vragen beantwoord worden: welke naam krijgt jullie project, wie vormt de doelgroep, wat is de maatschappelijke meerwaarde, wat maakt deze oplossing uniek, welke middelen zijn allemaal nodig, enzovoort. Het canvas zorgt voor het startpunt van de echte hackathon van woensdag en donderdag, waarop meer IT-mensen aanwezig zullen zijn.

De dag werd afgesloten met het kort voorstellen van elk project aan de grote groep. Maurits mocht zelf de elevator pitch van zijn team brengen. (Hoogstwaarschijnlijk was het de eerste van zijn leven… maar we merkten dat het niet de laatste zal zijn).

Nog even samenvatten waar onze leerlingen zich de volgende twee dagen mee zullen bezighouden:

  • Het team van Nathalie en Maurits (JO PLATFORM): het ontwikkelen van een platform dat jong en oud met elkaar kan verbinden (van samen een naaicursus volgen tot samen boodschappen doen, elkaar helpen…).
  • Het team van Benjamin en mezelf (WOUNDIE APP): het ontwikkelen van een applicatie voor mensen met tijdelijke of chronische wonden die via het uploaden van een foto advies kunnen krijgen (van een expert) over hoe ze zelf (of de thuisverpleging) de wond verder kunnen verzorgen.

Het was een geslaagde dag voor alle leerlingen en studenten. De twijfel vooraf ruimde plaats voor een zeer productieve en leerrijke ervaring. Naast verhalen over de hackathon zelf kwamen de leerlingen met tal van andere ervaringen naar buiten: zowel Maurits als Nathalie leerde heel veel interessante mensen kennen en Benjamin mag misschien zelfs deelnemen aan een summer camp voor Android-ontwikkeling.

Benieuwd wat de volgende twee dagen brengen…

JO PLATFORM

JO PLATFORM

Een slotgedachte… Na deze eerste dag begin ik te beseffen welke niet te onderschatten meerwaarde een dergelijke hackathon voor het onderwijs kan betekenen. Door leerlingen en studenten in een professionele omgeving te plaatsen, met een mix van beroepen en persoonlijkheden, creëer je een omgeving waarin de stakes zeer hoog worden (veel hoger dan in een gewone fysicales), en gaan de leerlingen plots het beste van zichzelf geven… Het is een volledig andere manier van leren… maar het is echt wel leren!

(Afbeelding: gebaseerd op “Belgium stub.svg″ door PaD (licentie: CC BY-SA 3.0))

1 reactie

  1. Machtig verslag, Joos! Wat een team hebben we daar met jullie. Daar zit toekomst in. Dikke proficiat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 School 21.0

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑