fcl

Het Future Classroom Lab in Brussel

In januari waren we, in het kader van de plannen voor onze eigen ‘future classroom’, te gast in het Future Classroom Lab (FCL) van European Schoolnet in Brussel.

In het ‘klaslokaal van de toekomst’ staat natuurlijk veel (dure?) technologie, maar wat ons het meest opviel, was de indeling van de ruimte, zonder de klassieke banken, maar mét verplaatsbare stoelen en tafels die in heel veel verschillende opstellingen geplaatst kunnen worden. In het lab zijn er zes zones, waar telkens één leeractiviteit centraal staat: interact, present, investigate, create, exchange, develop. Voor meer info over deze leerzones, zie hier.

Op het gevaar af deze blog af te trappen met een huizenhoog cliché: wat je als leerkracht doet (en hoe en waar je ‘t doet) met onderwijstechnologie is belangrijker dan die technologie zelf. Een digitaal schoolbord heeft weinig toegevoegde waarde als de leerkracht het enkel gebruikt om wat plaatjes te tonen terwijl de leerlingen braaf zitten te luisteren en noteren.

En toch is het technologie waarover het zal gaan in dit bescheiden uithoekje van wat FCL-medewerker Bart Verswijvel het World Wide Wonderland noemt. Omdat al die tools en apps en apparaten, als we ze op een verstandige manier inzetten, ons als leerkrachten een flink eind op weg kunnen helpen om interactieve leeromgevingen te creëren. Omdat anders lesgeven misschien niet eindigt, maar wel kan beginnen bij de media die we gebruiken.

Wij vertrekken vandaag op een ontdekkingstocht voor het leven – en voor het leren. Hopelijk reis je met ons mee!

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6iAjc4VdVPE]