JohnsonvilleWe zijn wat in de ban van TED-Ed deze week (zie ook hier en hier). Op de TED-ED Blog staat een artikel over Johnsonville, een project van Anthony Johnson, leerkracht in een lagere school in North Carolina, waarbij hij zijn klaslokaal heeft omgetoverd tot de ‘echte wereld’.

Johnson stelt enkele vragen in het begin van het artikel:

Are employees evaluated using bubble-in tests to prove they know the ins and outs of their job? Do they learn and use new skills one at a time in a vacuum?

Het antwoord is uiteraard neen, maar toch is dat precies wat op school gebeurt. Daarom heeft Johnson Johnsonville gecreëerd, een klaslokaal dat lijkt op een stad, en waarin leerlingen werken, creëren en ondernemen, en via projecten alles leren over economie, wiskunde en politiek.

Blijkbaar werkt Johnsonville, want de testresultaten van Johnsons leerlingen zijn gevoelig gestegen. Zelf ziet hij verschillende voordelen aan het concept:

  • Leren via projecten is relevant en authentiek.
  • Het stimuleert samenwerken.
  • De leerlingen hebben de controle.