Afbeelding: BK

Afbeelding: BK

Vorig jaar hadden we het over comfortzones, en waarom leerkrachten die vaker zouden moeten verlaten. Op Edutopia verscheen in 2015 een gelijkaardig artikel: The Key to School Change: Getting Comfortable With Discomfort. De centrale boodschap van de auteur:

One of the central findings of my work with well over 100 schools in the last several years is that, relative to the really hard obstacles and events in life that we all face, changing most school organizations is not hard — it is uncomfortable. There is a big difference.

Het artikel is een oproep om de silo’s op school omver te gooien, en dus verschillende soorten traditionele grenzen te doorbreken, ook al is dat niet comfortabel. Er worden verschillende tips gegeven, waarvan we er hieronder een drietal kort bespreken:

  • Herdefinieer de term ‘collegialiteit’. Wees niet bang voor iemand die je klas binnenkomt. Integendeel, maak je pas zorgen als er niemand wil langskomen en je feedback wil geven.
  • Stimuleer het nemen van risico’s (met innovatie als doel). Of, zoals in het artikel staat: “the mindset that “what I do next year is probably going to be different than what I did this year” becomes a part of the educators’ job description”.
  • Gebruik lesroosters met minder ‘vakjes’. Grotere blokken, en dus minder ‘tijdsgrenzen’, zullen de vakoverstijgende samenwerking bevorderen.

(Afbeelding: “Neale Donald Walsch Life begins at the end of your comfort zone” door BK (licentie: CC BY-SA 2.0)