Foto: Lindy Buckley

Foto: Lindy Buckley

Digitaal burgerschap is razend actueel. De hackathon Hands on Hack in oktober – met een School 21.0-team als een van de laureaten – was gewijd aan het thema, en op de EdSurge-website verscheen in augustus een handleiding voor het implementeren van digitaal burgerschap op school: How to Take Digital Citizenship Schoolwide During the 2016-17 School Year.

Het fijne aan het artikel is dat het is opgebouwd aan de hand van een concreet voorbeeld van een project rond digitaal burgerschap in een middelbare school, compleet met links naar uitgewerkt materiaal. De auteurs tekenden voor hun school – St. John’s Prep in Massachusetts – een vierdelig stappenplan uit:

  1. Communicatie over het waarom en hoe van het project naar leerkrachten, ouders en leerlingen
  2. Professionele ontwikkeling (het team klaarstomen voor het project): hoe definieer je digitaal burgerschap (zie hier voor inspiratie), hoe kan het leerlingen en leerkrachten helpen…?; voor deze stap werd een website met video’s voor flipped learning ontwikkeld
  3. Van theorie naar praktijk: leerkrachten vertalen wat ze geleerd hebben naar concrete lessen en krijgen daarvoor extra bronnenmateriaal aangeboden
  4. Opvolging: blijvende ondersteuning en aandacht voor het onderwerp

(Foto door Lindy Buckley (licentie: CC BY 2.0))