Foto: Images Money

Foto: Images Money

Vijfenzestig procent van alle onlineproducten die scholen aankopen, worden bijna niet gebruikt, of zelfs niet geactiveerd. Dat staat in een (Amerikaanse) studie van Lea(R)n Trials, waar EdSurge-columnist (en Personalized Learning Manager in een scholengroep) Jin-Soo Huh naar verwijst in een artikel met als titel When I Buy Edtech Products, Our Teachers Don’t Use Them… What Do I Do?

Om dit percentage te doen verlagen, heeft Huh een sjabloon ontworpen om het uitrollen van een nieuw edtech-product beter te kunnen plannen – en dus meer kans op succes te geven. Hier vind je een ingevuld voorbeeld.

In zijn artikel noemt Huh een zevental factoren waarover zeker moet worden nagedacht:

  1. Doel: wat is de meerwaarde van het product?
  2. Plannen: wat zijn de ideeën van de verschillende stakeholders in de school over het product?
  3. Gebruikers: alle leerlingen of een specifieke deelgroep?
  4. Structuur: hoe en waar en wanneer wordt het product gebruikt?
  5. Statistieken: hoe en wanneer wordt het gebruik van het product gemeten?
  6. Verantwoordelijkheid leerlingen: hoe worden leerlingen gemotiveerd en verantwoordelijk gesteld voor het gebruik van het product?
  7. Verantwoordelijkheid leerkrachten: hoe worden leerkrachten gemotiveerd, ondersteund en verantwoordelijk gesteld voor het gebruik van het product?

(Foto: “Throwing Money Away” door Images Money (licentie: CC BY 2.0))