Foto: artistic bokeh

Foto: artistic bokeh

Kris Van den Branden, professor taalkunde en lerarenopleider aan de KU Leuven, publiceerde in september op zijn blog Duurzaam onderwijs (lees vooral ook zijn visietekst over Duurzaam onderwijs voor de 21ste eeuw) de bespreking van een onderwijsrapport van de Britse Innovation Unit10 ideas for 21st century education.

Van den Branden geeft bij elk van de tien ideeën wat uitleg en voorbeelden, en biedt ons zo een mooi en heel toegankelijk startdocument voor discussies en brainstormsessies rond onderwijsvernieuwing. De ideeën zelf zijn meestal niet nieuw en komen wel vaker voor in dit soort overzichten, maar het zijn vooral de concrete suggesties erbij die deze post bijzonder boeiend maken.

Flexibiliteit – zowel van het lesrooster als van de ruimtes – is een kernwoord, en ook bij het evalueren mogen we gerust wat vaker buiten de bestaande structuren denken. Verder krijgen onder meer ook zelfgestuurd leren, authentieke, levensechte opdrachten, het geven van verantwoordelijkheid aan leerlingen en uiteraard onderwijstechnologie een plaats in de lijst.

Idee nummer negen willen we hier nog even speciaal in de kijker zetten: Work with families, not just children. Het rapport wijst erop dat ouderbetrokkenheid een positief effect heeft op de schoolresultaten, en suggereert dan ook om ouders goed te informeren (zowel over het schoolleven in het algemeen als over de vorderingen van hun kinderen) én om hen ook vaker te betrekken bij lesactiviteiten of schooluitstappen.

(Foto: “out of the box exhibition | Finisage” door artistic bokeh (licentie: CC BY-NC-ND 2.0))