Trends voor 2016

Afbeelding: opensource.com

De jaarwisseling is niet alleen een ideale periode om terug te blikken (wat we hier en hier deden), het is ook het moment waarop er talloze voorspellingen voor het nieuwe jaar gedaan worden. In een uitvoerig artikel op de website van iNACOL (International Association for K-12 Online Learning) noemt CEO Susan Patrick 11 trends voor 2016 op het gebied van onderwijsinnovatie. Wij kiezen er drie uit om in de kijker te zetten.

  • Nieuwe definities van succes
    Hoe ziet het middelbareschooldiploma van de toekomst eruit, en waarop is het gebaseerd? Als we naast kennis ook steeds meer aandacht schenken aan allerlei projecten en vaardigheden, dan moeten we die ook valoriseren. We moeten nadenken over wat we willen doen met het zelfstandig werk van de leerlingen (ook los van de officiële lessen), met de resultaten van informeel leren, met portfolio’s…
  • Gepersonaliseerde professionele ontwikkeling
    Professionele ontwikkeling gebeurt steeds meer bottom-up. We volgen minder vaak de klassieke nascholingen die de directeur voor ons selecteert, maar gaan zelf op zoek naar allerlei interessante leeractiviteiten, ook online of in een informele context. Ook voor deze minder georganiseerde vorm van professionele ontwikkeling zou er een soort van creditsysteem moeten komen.
  • Programmeren, robotica en de makersbeweging
    We hadden het er eerder al over: de  digitale wereld waarin we nu leven, heeft steeds meer ICT-professionals nodig. Er moet dus ingezet worden op het aanleren van programmeervaardigheden. Ook de algemeen maatschappelijke trend van het zelf maken van dingen, die stilaan ook overwaait naar het onderwijs, kan hieraan gekoppeld worden.

(Afbeelding: “What is the future of STEM education in the U.S.?” door opensource.com (licentie: CC BY-SA 2.0))